۱۰ نکته کلیدی برای نوشتن چکیده مقاله

دو نوع اصلی چکیده مقاله وجود دارد:

چکیده‌های کوتاه که معمولاً بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کلمه دارند و چکیده‌های طولانی‌تر که ۱ تا ۳ صفحه هستند.

در اینجا ۱۰ نکته کمکی کوچک که برای نوشتن هر دو نوع چکیده به درد می‌خورند آورده شده است.

 

  1. عنوان: کل مقاله در یک جمله خلاصه کنید

برای این کار وقت بگذارید و بیشتر از یک گزینه را امتحان کنید. از عنوان‌های طولانی اجتناب کنید؛ به‌جایش می‌توانید از زیر عنوان استفاده کنید. به‌عنوان بخشی از آماده‌سازی، کل مقاله را در یک جمله خلاصه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که هم یک عنوان بسازید و هم یک چکیده شسته‌رفته بنویسید. این کار به خواننده هم کمک می‌کند که به محتوا چنگ بیندازد. عنوان و جمله کوتاه را با دوستان و هم‌دانشگاهیان خود به بحث بگذارید. همچنین با این کار می‌توانید تمرین کنید که کارتان را فقط در یک دقیقه تعریف کنید.

  1. خود را به جای خواننده بگذارید

اگر می‌خواهید که یک چکیده مقاله جذاب بنویسید، اول خواننده باشید. فکر کنید به اینکه: چه نوع پیغام‌هایی در چکیده باعث ترغیب یا جذب مردم به خواندن مقاله می‌شود. آیا خواننده یک متخصص است، یک مهندس در حالِ آموختن است یا یک غیرمتخصص که آرزو می‌کند تا یک دید کلی از نتیجه به دست آورد؟ این سؤال می‌تواند استایل چکیده و مقاله را تحت تأثیر قرار داده و به آن جهت دهد.

  1. سه طرح محوری کارتان را برجسته کنید

مهم‌ترین و جذاب‌ترین اطلاعات مقاله خود را بیرون بکشید که با آن بتوانید بینشی آشکار و عمیق از کارتان داشته باشید. سپس آن نکته محوری را در چکیده مقاله به خواننده خود ارائه دهید.

  1. بررسی مقالات پیشین و یافتن شکاف‌های تحقیقاتی مهم‌اند

قبل از معرفی کار خود در چکیده، یک بررسی کوتاه در خصوص مسائلی که قبلاً دانسته شده و مسائلی که باقی‌مانده تا حل شود ارائه دهید تا به خواننده کمک کنید تا پیش‌زمینه و گپ‌های تحقیقاتی را بفهمد.

  1. نکات کلیدی مشارکت شما

باهدف حل شکاف‌های تحقیق طرح‌شده، لازم است که به خواننده‌هایتان بگویید که چه‌کارهایی کرده‌اید و چگونه این کارها را انجام داده‌اید. مشارکت و روش‌های خود را به‌صورت مختصر بیان کنید. یک انگیزه محرک کوتاه درباره چرایی انجام این کار ارائه دهید. محرک‌ها چه چیزهایی هستند؟

  1. نتایج چه هستند؟

پس از معرفی همکاری و مشارکت شما، حالا لازم است که نتایج و نتیجه‌گیری‌های خود را ارائه دهید. به مهم‌ترین و جذاب‌ترین نتایج خود اشاره‌کنید که دستاوردهای شمارا اثبات کند. این بخش مهم‌ترین قسمت چکیده شمارا شامل می‌شود.

  1. ارزش کار شما

به‌اختصار توضیح دهید که کدام مشکل را حل کرده‌اید یا چه چیزی در خلال کار خود یاد گرفته‌اید و آن را به خوانندگانتان بگویید. اهمیت کار خود را نشان دهید. این کار در خواننده انگیزه ایجاد می‌کند که مقاله‌تان دارای معنی ست و ارزش خوانده شدن دارد.

  1. چه چیزهایی باقی‌مانده که باید در آینده حل شود؟

این‌یک بخش اختیاری است اما اگر سؤالات پاسخ داده نشده‌ای وجود داشته باشد، به آن‌ها اشاره‌کنید. این بخش همچنین می‌تواند چشم‌انداز شما از کارهای خودتان در آینده باشد.

  1. داستان خود را تکمیل کنید.

یک چکیده کامل باید یک سری اطلاعات را برساند شامل: چیزهایی که می‌دانید و چیزهایی که باید حل شوند، کارهایی که انجام داده‌اید، چگونه انجامشان داده‌اید، چه دستاوردهایی داشته‌اید، ارزش کار شما در چیست و چه چیزهایی برای حل کردن در آینده باقی‌مانده است.

  1. از خواننده‌های غیرمتخصص بخواهید چکیده را بخوانند.

زمانی که پیش‌نویس چکیده‌تان را کامل کردید، خواننده‌های غیرمتخصصی پیدا کنید و ببینید که آیا آن‌ها می‌توانند کاری که انجام داده‌اید را تصور کنند و بفهمند؟ و اینکه چطور آن را انجام داده‌اید و دستاوردهایتان چه بوده و ارزش کارتان در چیست؟ آیا پیام چکیده را می‌گیرند؟ بر اساس نصایح آن‌ها مقاله را بازنویسی کنید.

درباره زینب خاتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *