استقامت در برابر سیل در تاسیسات آب و فاضلاب

در این قسمت از مقاله اشاره ای به گام های مقابله با سیل و جلوگیری از آسیب پذیر بودن در صنعت آب و فاضلاب خواهیم داشت:

گام ۱ : درک تهدید سیل
وقوع سیل به عوامل مختلفی از جمله بارندگی، توپوگرافی، جریان رودخانه، زهکشی و امواج جزر و مد بستگی دارد. خطر وقوع سیل بستگی به احتمال وقوع سیل های مشابه دارد. در امریکا، آژانس مدیریت اضطراری فدرال، منبعی برای کمک به افراد در ارتباط با وقوع سیل است. این آزانس نقشه های یک سیل صد ساله ( وقوع سیلی که یک درصد احتمال وقوع در سال رادارد) و یک مورد فاجعه برانگیزترِ “۵۰۰ ساله” (سیلی که احتمال وقوع آن در سال ۰٫۲ درصد است) تهیه کرده است.

گام ۲ : شناسایی دارایی های آسیب پذیر و تعیین عواقب آن
با توجه به اینکه تاسیسات آب و فاضلاب اغلب در مناطق کم ارتفاع واقع شده اند، به ویژه در معرض سیل آسیب پذیر هستند. آب و آوار می توانند باعث زیر سیل رفتن تاسیسات شوند، در نتیجه به تجهیزات و سازه های آسیب رسانده، باعث قطع برق می شوند. چنین تاثیراتی می تواند منجر به عواقب مختلفی از جمله تعمیرات پرهزینه، اختلال در خدمات، موقعیت های خطرناک برای پرسنل و مشاوران بهداشت عمومی شود. در این مرحله باید دارایی های آسیب پذیر در برابر سیل شناسایی شوند و عواقب ناشی از آن برای آن دارایی ها و کل عملیات بهره برداری تاسیسات تعیین گردند. استفاده از این اطلاعات و قضاوت شما، دارایی ها/ بهره برداری هایی که لازم است از آن ها در برابر سیل محافظت کنید را تعیین می کند.

گام ۳ : شناسایی و ارزیابی اقدامات کاهشی
ابتدا اقدامات احتمالی کاهشی را که می توانند شناسایی کنید که می توانند از دارایی های کلیدی آسیب پذیر و اولویت بندی شده در گام ۲ محافظت کنند. سپس ارزیابی کنید که کدام اقدامات کاهشی برای پیگیری و اجرا منطقی تر هستند. یک اقدام کاهشی می تواند هر نوع فعالیت برنامه ریزی اضطراری، اصلاح تجهیزات یا پروژه ساخت با سرمایه جدید باشد.
مثالی برای هر یک به شرح زیر است:
– روش اضطراری برای بالا بردن ارتفاع مخازن ذخیره آب قبل از جاری شدن سیل.
– پیچ کردن و سفت کردن مخازن مواد شیمیایی و به ارتفاع بردن تجهیزات.
– ساخت موانع در برابر سیل و نصب ژنراتورهای پشتیبان

گام ۴ : توسعه برنامه برای اجرای اقدامات کاهشی
شرکت ها نیاز به تهیه برنامه برای اجرای اقدامات کاهشی هستند تا خسارت دارایی و اختلال در خدمات در هنگام جاری شدن سیل را کاهش دهند یا از بین ببرند. این طرح باید به صورت دوره ای مجددا مرور شود و اقدامات، برنامه، بودجه، مسئولیت ها و سایر موارد را مورد رسیدگی قرار دهد. بعنوان مثال، اقدامات کاهشی سیل که شامل سرمایه های عمده و سرمایه گذاری زیربنایی می شود باید در برنامه ریزی کلی تاسیسات در روند برنامه ریزی مدیریت دارایی ها ادغام شود ( به عنوان مثال مرحله بندی کردن تهیه پمپ های مقاوم در برابر سیل).

 

  • تصویر شاخص متن بالا از این مقاله برداشته شده است.

 

درباره زینب خاتون

این رو هم نگاه کن!

اهمیت ارزش گذاری آب

۲۲ مارس هرسال تحت عنوان روز جهانی آب نام‌گذاری شده است. از طرفی هرسال از طرف سازمان ملل متحد، با نام‌گذاری این روز، برنامه‌های سالانه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، با تمرکز حول آن موضوع فعالیت می‌کنند. ۲۲ مارس ۲۰۲۱ به‌عنوان روز جهانی آب- ارزش‌گذاری آب نام‌گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *