توجه مجدد به تأثیر درختان بر چرخه آب و شرایط اقلیمی

به گفته دانشمندان، درختان و جنگل‌ها چرخه آب و شرایط آب‌وهوا را اصلاح می‌کنند.

خلاصه:

درختان و جنگل‌ها نقش عمده‌ای در چرخه آب و خنک‌تر شدن هوا ایفا می‌کنند که به امنیت غذایی و سازگاری ِ تغییرات آب و هوایی کمک می‌نماید. در دهه‌های اخیر، گفتمان تغییرات آب و هوا، عمدتاً به درختان و جنگل‌ها به‌عنوان ذخایر کربن و تجمع کربن نگاه می‌کردند، اما اکنون دانشمندان خواستار توجه بیشتر به رابطه بین درختان و آب در تغییرات آب و هوایی هستند. در یک نشریه جدید و یک نشست دوستانه، تلاش گردید که افق‌های جدیدی در مذاکرات جاری شود.

 

دانشمندان توصیه می‌کنند که گفتگوی جهانی بر سر مسئله درختان، جنگل‌ها و آب‌وهوا، به‌سوی اصل آن تغییر جهت دهد: اثرات مستقیم درختان بر روی آب‌وهوا به‌واسطه بارندگی و خنک شدن هوا که می‌تواند بااهمیت‌تر از ظرفیت آن‌ها برای ذخیره کربن باشد.

مقاله تحقیقاتیِ درختان، جنگل‌ها و آب: درک سرما در یک دنیای داغ، علومِ قدیمی‌تر و یافته‌های تحقیقاتی جدید را گرد هم می‌آورد. این علوم، به اثرات مهم درختان در کمک به حفظ آب بر روی زمین و ایجاد رطوبتِ خنک اشاره کرده، که به‌نوبه خود بر امنیت غذایی و سازگاری تغییرات آب و هوایی، اثرات مثبتی می‌گذارد.

 

درختان به عنوان تأمین غذا و سازگاری با تغییرات آب و هوا

دکتر وینسنت جیتز، مدیر FTA، در نشست مجازی دوروزه به مناسبت روز جهانی جنگل‌ها (۲۱ مارس) و روز جهانی آب (۲۲ مارس) گفت: نقش درختان بر روی کره زمین بیشتر شده است. این مسئله در چارچوب توافقنامه پاریس حائزِ اهمیت است که نه تنها کاهش بلکه تعدیلِ تغییرات آب و هوایی به رسمیت شناخته شود. تأثیر درختان در چرخه آب، پیامدهای مهمی بر روی موضوع روز جهان در رابطه با امنیت غذایی و تعدیل تغییرات آب و هوایی در مقیاس‌های مختلف دارد. باوجود درختان، مبادله‌ای بین تعدیل و کاهش وجود ندارد بلکه همکاری وجود دارد.

دکتر دیوید الیسون نویسنده اول این مقاله توضیح می‌دهد: ترسیب کربن یک همکاری سودمند از بارش-بازیابی و قدرت خنک‌کنندگی درختان است. وقتی‌که درختان مراحل را طی می‌کنند و آب را مجدداً توزیع می‌کنند، همزمان سطح کره زمین را خنک می‌کنند. برخی از جزئیات چگونگی اثرگذاری جنگل‌ها بر بارندگی، همچنان بین دانشمندان در رشته‌های مختلف و با سوابق مختلف موردبحث است؛ اما ارتباط مستقیم درختان و جنگل‌ها برای حفاظت و تشدید چرخه آب، به همراه خنک‌کنندگی و به اشتراک‌گذاری رطوبت جو باتوجه به موقعیت باد، فرای هرگونه شک و شبهه است.

درباره زینب خاتون

این رو هم نگاه کن!

سیلاب- یک خطر طبیعی

سیل یکی از رایج ترین خطرات در ایران است که باعث آسیب ها و صدمات بسیار زیادی نسبت به حوادث طبیعی دیگر می شود. سیلاب می تواند بر تاسیسات آب و فاضلاب اثر بگذارد که این آسیب ها می تواند شامل از دست رفتن برق، خسارت به دارایی ها و شرایط خطرناک برای پرسنل شاغل در آن بخش ها باشد. با تغییرات فصلی و افزایش گرمای کره زمین، جاری شدن سیل یک چالش مداوم برای تاسیسات آب آشامیدنی و فاضلاب است. البته سیل ها به صورت فصلی رخ می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *