چرا باید آب را تصفیه کرد؟

ضرورت تصفیه آب

در این متن توضیح مختصری در خصوص عوامل آلوده‌کننده آب داده می‌شود که ضرورت تصفیه آب شرب را نشان دهد. بعداً در مطالبی مجزا، بیشتر به منابع آلودگی آب و عوامل آن پرداخته خواهد شد.

وقتی‌که شیر آب را باز می‌کنید، آب خوشمزه تمیز جاری می‌شود. آب، قبل از خروج از شیر، تحت چند مرحله تصفیه قرار می‌گیرد.

آبی که برای نوشیدن تولید می‌شود، دارای مولکول‌های آب بعلاوه انواع زیادی از مواد دیگر است. یکی از خواص آب این است که به‌راحتی مواد دیگر را در خود حل می‌کند. آبی که در طول بارش به زمین می‌آید، مواد، ذرات و گازهایی مانند اکسیژن را که در هوا یافت می‌شود، در خود حل می‌کند. آلاینده‌هایی که در هوا وجود دارند نیز در آب باران حل می‌شوند. وقتی‌که آب سطحی بر روی زمین جریان می‌یابد نیز مواد مختلفی مانند ذرات شن و ماسه، مواد آلی، میکرو ارگانیزم‌ها و مواد معدنی در آب حل می‌شوند. آب نفوذ یافته به داخل زمین (آب زیرزمینی) نیز معمولاً حاوی مقادیر زیادی مواد محلول، درنتیجه تماس با خاک و سنگ است. فعالیت‌های انسانی مانند کشاورزی، زباله‌های صنعتی و تخلیه فاضلاب باعث ایجاد آلودگی‌های زیاد برای ورود به آب هستند.

تعدادی از آلاینده های آب

 

ظرفیت خود-پاکسازی آب

آب این توانایی را دارد که خودش را تمیز کند. آلاینده‌ها طی فرایند بیولوژیکی از آب حذف می‌شوند. وقتی‌که آب روی زمین فرومی‌نشیند، لایه‌های زمین مثل فیلتر کار می‌کنند و عملیات فیلتراسیون را انجام می‌دهند. آلاینده‌ها از بین می‌روند یا پشت لایه‌های زمین باقی می‌مانند. ظرفیت خود-پاکسازی آب به‌اندازه کافی قوی نیست که بتواند آب مناسب جهت نوشیدن را تولید کند. این مسئله پیامد مقدار و تنوع آلاینده‌های صنعتی و کشاورزی ست که برای دهه‌ها به آب‌های سطحی و زیرزمینی واردشده‌اند. در دهه ۱۹۷۰ کشف شد که ترشحات صنعتی و تخلیه فاضلاب از عوامل آلودگی آب هستند. بلافاصله پس‌ازاین کشف، اقداماتی برای جلوگیری از آلودگی آب انجام شد. می‌بایست قبل از تخلیه، استانداردهای قانونی جهت آب و فاضلاب تعیین گردد. همچنین برای برآوردن این استانداردها، آب باید قبل از پمپاژ تصفیه شود.

باوجوداین تمهیدات، اغلب آب هنوز نیازمند تصفیه است قبل از اینکه برای آشامیدن مناسب باشد.

در زمان تصفیه آب، فاضلاب نیز طوری تصفیه می‌شود که مطابق استانداردها ازلحاظ فیزیکی، میکروبی و شیمیایی قابل آشامیدن باشد. آب نباید بو و طعم داشته باشد و باید روشن و ازنظر شیمیایی پایدار باشد (غیر خورنده).

نوع تصفیه‌ای که آب نیاز دارد، به‌شدت به ترکیب و کیفیت آب بستگی دارد. تصفیه آب دو مرحله دارد: حذف فیزیکی ذرات جامد، به‌طور عمده مواد معدنی، مواد آلی و مواد شیمیایی گندزدا؛ از بین بردن یا غیرفعال کردن میکرو ارگانیزم‌ها در آب. در مطالب آتی درباره هر یک از این روش ها به تفصیل صحبت خواهد شد.

 

درباره زینب خاتون

این رو هم نگاه کن!

سیلاب- یک خطر طبیعی

سیل یکی از رایج ترین خطرات در ایران است که باعث آسیب ها و صدمات بسیار زیادی نسبت به حوادث طبیعی دیگر می شود. سیلاب می تواند بر تاسیسات آب و فاضلاب اثر بگذارد که این آسیب ها می تواند شامل از دست رفتن برق، خسارت به دارایی ها و شرایط خطرناک برای پرسنل شاغل در آن بخش ها باشد. با تغییرات فصلی و افزایش گرمای کره زمین، جاری شدن سیل یک چالش مداوم برای تاسیسات آب آشامیدنی و فاضلاب است. البته سیل ها به صورت فصلی رخ می دهند.

2 نظرات

  1. ادامه دارد انتهاش نیست

  2. با سلام
    مطلب خوبی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *